Internetová bublina podporila rozbeh internetu. Mobilná bublina bola pri zrode iPhonu. Krypto bublina poslúžila adopcii bitcoinu.
Médiá sa v súčasnosti venujú umelej inteligencii rovnako intenzívne, ako sa venovali bitcoinu počas jeho historicky najvyššej hodnoty v roku 2021.
Každé mediálne pokrytie tohto rozsahu jednoznačne urýchľuje prijatie podkladového aktíva a zároveň pomáha získavať viac investícií do odvetvia.
Podľa amerického portálu Bay Area Times mediálne pokrytie ChatGPT neutícha ani mesiace po počiatočnom štarte.
Na čo sú bubliny potrebné?
Kým tieto mediálne cykly, či už ide o umelú inteligenciu alebo bitcoin, umožňujú kritikom prilievať olej do ohňa, sú nevyhnutné na to aby sa rozvíjala nová technológia.
Každá nová technológia totiž potrebujete rozbehnúť bublinový efekt na to, aby boli zamestnanci ochotní opustiť svoje staré zamestnania a budovať produkty alebo spoločnosti v novom odvetví.
Bublina je potrebná aj na to, aby sa investori rozlúčili so svojimi ťažko zarobenými peniazmi a investovali do nového odvetvia.
A bublina je tiež potrebná aj na to, aby nová technológia prerazili cez stovky iných nových technológii a upútala na seba pozornosť miliónov potenciálnych používateľov.
Predstavme si tieto mediálne cykly ako globálnu marketingovú kampaň financovanú novým odvetvím. Čím viac ľudí sa nadchne pre novú technológiu, tým viac podnikateľov, kapitálu a používateľov pritiahne , aby pomohli premeniť sny na skutočnosť.
Internetová bublina slúžila na rozbeh internetu. Mobilná bublina bola pri zrode iPhonu. Krypto bublina poslúžila adopcii bitcoinu.
A bublina umelej inteligencie pravdepodobnej bude tiež zrodom veľa zaujímavých produktov a technológii v budúcnosti.
Bubliny sú nevyhnutnou súčasťou trhov
Pri spätnom pohľade zistíme, že každá takáto eufória sa nakoniec ukázala ako opodstatnená, avšak vždy to celé trvalo trochu dlhšie ako všetci predpokladali.
Ako povedal Bill Gates, „väčšina ľudí preceňuje to, čo dokáže urobiť za jeden rok, a podceňuje to, čo dokáže urobiť za desať rokov“.
Bublinové cykly sú nevyhnutnou súčasťou budovania nových technológií a odvetví. Avšak nikto netuší, či bublina umelej inteligencie dosiahne svoj vrchol tento alebo budúci týždeň, budúci mesiac či rok.
Načasovanie trhov je vopred prehraná hra.
Najdôležitejšie je rozpoznať bubliny v čase ich vzniku. Na začiatku sa dajú na bublinách vyťažiť astronomické výnosy za predpokladu, že nebudeme nasledovať stádo až do bodu, keď bublina nespľasne.
Ako povedal jeden z najväčších investorov všetkých čias JP Morgan, „Zbohatol som na tom, že som predával príliš skoro.”
Je to príbeh je starý ako svet. Ak sa z neho poučíme, dokážeme sa vyhnúť zbytočným chybám a slušne z neho vyťažiť.