Falošné správy práve dosiahli úplne novú úroveň. Skvelým príkladom sú pondelkové udalosti na newyorskej burze, ktoré spôsobila falošná fotografia horiaceho Pentagonu.
Index S&P 500 sa za 30 minút prepadol o 500 miliárd USD. A to všetko kvôli falošnej fotografii, ktorú zverejnil „overený“ účet na Twitteri. Správa sa šírila virálne po internete a spôsobila veľké prepady na Wall Street. Nakoniec sa ukázalo, že fotografia bola pravdepodobne vytvorená umelou inteligenciou.
Expresná kríza, na ktorej sa dalo zarobiť veľa peňazí
Fotografia oblakov čierneho dymu stúpajúcich v blízkosti budovy ústredia amerického ministerstva obrany sa objavila krátko po otvorení newyorskej obchodnej seanse. Obrázok sa rýchlo stal virálnym a koloval po internete, čím vyvolal medzi investormi na Wall Street značný rozruch.
Používatelia internetu si rýchlo overili, že ide o falošnú správu. Obrázok bol pravdepodobne vytvorený umelou inteligenciou, ale účinne otriasol newyorskou burzou. Správa o výbuchu a požiari Pentagonu sa okrem iného objavila aj v indickej televíznej sieti.
Hoci sa krízu podarilo rýchlo zvládnuť, zámer takejto provokácie zostáva otázny. Mnohí odborníci pripúšťajú, že pre burzových špekulantov hrajúcich na pákové pozície to bola ideálna príležitosť zarobiť veľa peňazí.
Ako bojovať proti falošným správam v dobe umelej inteligencie?
Pondelkové udalosti na Wall Street ukazujú, že boj proti falošným správam začína byť ťažší ako kedykoľvek predtým. Dôvodom je, samozrejme, umelá inteligencia, ktorá umožňuje generovať fotorealistickú grafiku. Napríklad aplikácia Midjourney prešla za posledných niekoľko mesiacov takým pokrokom, že aktuálna verzia 5.1 dokáže generovať obrázky, ktoré sú často na nerozoznanie od skutočných fotografií.
Hlavní hráči v technologickom priemysle si túto hrozbu uvedomujú. Preto sa už vyvíja pomerne veľa iniciatív na boj proti falošným správam, ktoré sú podporované realistickými fotografiami z umelej inteligencie. Skvelým príkladom sú nedávne oznámenia spoločnosti Google.
Jednou z nových funkcií vyhľadávača obrázkov má byť možnosť „o tejto fotografii“, ktorá umožní prístup k histórii fotografie. Tá bude obsahovať informácie, ako je dátum prvého uverejnenia a kontext, v ktorom bola grafika zverejnená.
Spoločnosť Google tiež uzavrela dohody s vývojármi nástrojov umelej inteligencie na generovanie grafiky (vrátane Midjourney), ktoré umožnia označovať vygenerované obrázky ako „vytvorené umelou inteligenciou“.